Perjantai 17.10.2003
Laitoin käyntiin rakennuskunnossapidon työt niin ylhäällä, kuin alhaallakin. Rakennukset ovat täällä pääasiassa tasakattoisia, joissa on sisäpuoliset sadevesikourut ja alaslaskut, tämä on kyllä älyttömin kattoratkaisu näillä korkeuksilla, mitä keskiä voi. En millään jaksa kehua arkkitehtia, joka nämä on tänne suunnitellut, pitäisi päinvastoin laittaa tällaiseen syyllistynyt arkkitehti siivoomaan noita kouruja ja alaslaskuputkia purusta, hakkeesta ja muusta sekailaisesta paskasta, sekä sitten jäätyneitä ja tulvivia kouruja ja syöksyjä aukomaan keväällä, kun sulamisvedet tunkeutuvat kaikkialle muualle, kuin arkkitehdin suunnittelemaan putkeen. Onnekseen tuo arkkitehti taitaa olla taivaallisissa suunnittelujoukoissa, niin ei tarvii ottaa lapiota käteen. Nyt on siis kattourakoitsijalla työmaana korjata sadevesikourun ja alasvientiputken liittymäkohdat, jotka ovat olleet koko ajan murheenkryyninä. Tämä on hyvää hanketta urakoitsijalle, mutta maksajalle rahareikä, juuri eilen tuskailin kunnossapitokulujen kanssa ja tässä tulee lisää kustannuksia johtuen älyttömästä suunnittelusta. Katsottiin korjausperiaate yhdessä kohteessa ja sitten pojat saavat toteuttaa korjauksen muuallakin tuon mallin mukaan, tämä ei siis kuormita työnjohtoa kovin paljoa.
Sitten tie- ja kenttäalueilla olevien sadevesikaivojen korjaukseen maanrakentajan kanssa, täällä on betonikaivojen yläpään renkaita tai kansia rikki ja ne täytyy saada vielä ennen lumia kuntoon. Tämäkin on älytöntä hommaa, kun tietää, että viimeistään keväällä alueita siivotaan polanteesta höylällä ja silloin kannet tahtovat rikkoitua. Tähän tuli tuotantopäälliköltä "hieno" idea, merkitään kaikki alueella olevat kannet tiehallinnon käyttämillä aurausviitoilla, jotta lumityöstekijät eivät rikkoisi kansia, minä sitten kysyin, että missä meinaat sitten liikkua, kun kansia on kaikilla kulkuväylillä veden sieltä pois johdattamiseksi, eikä niitä ole aurattu talvella. Ei ollut päällikkö miettiä koko asiaa omilla aivoillaan tai sitten oli, mutta tämä oli taas tällainen esitys häneltä. Ainoa mahdollisuus selvitä tästä on käyttää teleskooppikansirakennetta, joka elää maanpinnan mukana ja on aina optimikorkeudella maanpintaan nähden. Olen laitattanut näitä sitä mukaa, kun tarvetta on ollut, mutta vielä tulee menemään paljon kansia rikki, ennenkuin kaikki kannet ovat vaihdettu näihin lumityöalueilta.
Taas perkele selkä meinaa viedä jalat alta, pakko jäädä saikulle, toivottavasti pääsen liikkumaan kohta taas omilla jaloilla ilman sauvoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti