maanantai 15. huhtikuuta 2013

05.12.2003 ja 06.12.2003

Perjantaina 05.12.2003
Tänään on siis viikon loppukiripäivä ja viikonloppu häämöttää palkintona rehkimisestä.
Aamulla sitten Konecranes:n kaveri ja meidän harjoittelijapoika suorittivat nosturin koekuormituksen eilisillä valmistelluilla vermeillä, homma kävi nopeasti ja onnistuttiin koe suorittamaan tuotannon ruokatauon aikana.
On meneillään koko tehdasalueen opastekylttien uusintaprojekti ja sitä vetää paperitehtaalta Erkki, siihen sitten "tietysti" minä esimiehen ojentamana mukaan. Sahan konttorin seinään pitäisi kuulemma myös teettää ja asennuttaa uusi kyltti, oikea valotaulu. Minä sitten kysylin konttorilta, että millaisen kyltin he haluavat, värit, kuvat, mitat yms. mutta edelleen erittäin huonolla menestyksellä tämä tietojen saanti jatkuu. Olen varmaankin niin huono näitä tietoja kyselemään, ettei ne ihmiset, joilta tietoja haluan ymmärrä minua tai sitten he eivät halua ottaa asioihin kantaa täällä konttorillakaan, olisiko tämä tuotannon asenne juurtunut tännekin tai sitten se on toisinpäin. Pitää vain yrittää sitkeästi saada valomainoksen tiedot heiltä, en oikein usko olevani oikea henkilö suunnittelemaan sahan konttorin ulkoseinään valomainosta.
Kuivaamolla kävin mittaamassa kanava 10:n kiskojen profiilin mitat, sekä sen, kuinka paljon kiskoa pitää hankkia remppaan, kiskoa menee tässä vaiheessa 102 400 mm. Voi olla joudutaan hankkimaan enemmänkin, mutta tuolla päästään ainakin alkuun. Hankittava vielä tähän hitsarit jostakin paikallisesta metallifirmasta.
Siltanosturin ohjaamon vaihto alkaa lähestyä ja siihen liittyen pidin palaverin tuotannon työnjohtajille. Kerroin uuden ohjaamon ominaisuuksista ja ohjaamon hallintalaitteista, joihin tuli huikan muutoksia uusien komponenttien osalta. Asennuksen työvaiheet- , asennuksen työajat - ja vaikutukset tuotantoon käytiin läpi, ettei kenellekään tule mikään tähän liittyvä yllätyksenä ja sitten yhdessä mietittiin, millä keinoilla vaikutuksen tuotantoon saadaan minimoitua. Onneksi meillä on varanosturi käytettävissä, mutta tuota nosturia pitää ajaa lattialta käsin kauko-ohjaimella, joten täästä tulee pullonkaula ja siksi onkin etsittävä sellaiset tuotanto-ohjelmat ohjaamon vaihdon ajalle, että tuotannon kappalemäärät jäävät luonnoistaankin vähäiseksi, esimerkiksi mahdollisimman pieni tukki sahaukseen. Eiköhän tästäkin selvitä ja tuotanto jaksaa tämän rempan ajan mennä huonommalla nosturilla, kun palkintoja on ajanmukaiset työolosuhteet uudessa ohjaamossa.
 
Lauantaina 06.12.2003
Nosturihallin ja jälkikäsittelyn välinen seinä on onnistuttu rikkomaan sahatavarakappaleiden voimalla, niin jälkikäsittelyn, kuin nosturihallin puoleltakin´. Tämän korjaus ei ole oikein turvallista tehdä tuotannon aikana, joten jouduin ottamaan Masan ja Sunkin töihin lauantaina, itsekin tulin töihin, kun pyysin ulkopuolelta tekijöitä tänne. Jouduttiin uusimaan joitakin runkorakenteita, korjausainekset tähän löytyivät omasta takaa niistä sahatavarakappaleista, jotka olivat nosturin kyydistä tai sitten jälkikäsittelyn lokeroista pudotessaan rikkoneet seinän. Tässä meni sitten itsellakin päivä seinällä heiluessa, tulipahan tehtyä jotain fyysistäkin työtä poikien mukana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti