tiistai 19. maaliskuuta 2013

Maanantai 28.07.2003
Nyt on sitten sahalaitoksen tämän kesän seisokkityöt rypistetty viimeinkin valmiiksi, viime viikolla käynnsityi tuotanto sahauksessa ja sitä edeltävänä viikkona käynnistyi tukinlajittelu ja nyt viimeiseksi käynnistyi kuivalajittelu ja paketointiosastot.
Olimme jakaneet Juhan kanssa vastuualueet seisokkitöistä ja minulle kuului kuivaamo ja lajittelu ja paketointi, kun Juhan tuotannon alkupään laitteiden vastuulla olleet laitteet lähtivät tuotannolle, jäi samalla Juha lomalle ja minulle jäi sitten alkupään osastojen kunnossapitovastuu ja vielä vaiheessa olevat jälkipään seisokkityöt. Tänään työkuorma toivottavasti alkaa helpottaa, kun jälkipään laitteet testattiin edellisenä perjantaina ja tuotantoa ajettiin sen verran, että startin piti onnistua tänä aamuna klo 06.00, kuten tekikin.
Työnjaossa aamulla laitoin:
- kunnossapidon kesätyöntekijät huoltamaan sahan henkilöstön kuljetuskalustoa -> polkupyöriä, näinkin yksinkertaisia laitteita täällä on saatu kesän ja kevään aikana huonoon kuntoon ja nekin on pidettävä käyttökunnossa
- kokeneen laitosmiehen Ahdin jälkikäsittelyn vuorolaitosmiehen avuksi tuotannon ylösajoa varmistamaan ja mahdollisia häiriöitä poistamaan.
Itse keskityin sahatavarakatoksen katonkorjausurakan valvontaan, jota urakoitsija on tehnyt jo jonkin aikaa, kunnes sain puhelimen välityksellä jälkikäsittelyn tuotannon työnjohdolta tiedon, että ennen sahatavarakuivaamoa olevan rimoituslaitoksen ladinyksikön hydrauliikka ei toimi ja siellä tarvitaan apua. Mentyäni paikalle hydaruliikka-asentaja Esan kanssa paikalle huomattiin, että pumppu vuotaa öljyä ulos, tiivisteet vuotaa akselilta, mutta miksi -> sisällä oli oltava mekaaninen vaurio, jonka vaikutuksesta metallia oli irronnut pumpun sisältä ja tämä oli aiheuttanut tiivisteiden rikkoutumisen. Tehtiin Esan ja Ahdin kanssa työnjako, pojat aloittavat purkamaan pumppua pois hydrauliikkakoneikolta, tyhjentämään koneikon säiliötä öljystä, putsaamaan säiliö metallijätteestä, suodattimien vaihtoon ja koneikon uudelleen täyttämiseen puhtaalla öljyllä ja minä sitten metsästän korvaavan pumpun jostakin tähän hätään, sillä meillä ei ollut varalla tätä kallista osaa. Tietenkään tätä ei ollut Suomessa missään hyllyllä ja sitten miettimään, mistä tähän hätään kyseiseen paikkaan sopiva pumppu saadaan. Onneksi on tullut vuosien saatossa tehtyä yhteistyötä paikallisten yrittäjien kanssa ja niin löytyi Renneltä käytetty pumppu tähän hätään ja samalla sitten sovin Rennen kanssa, että hän tulee lisäresurssiksi tähän "palokuntatyöhön" ja asentaa pumpun paikoilleen, samaan aikaan, kun Esa ja Ahti ovat koneikon ja sen suodattimien kimpussa. Kun viimeinkin kaikki oli asennettu ja uudet öljyt koneikossa alettiin "uutta" pumppua kokeilemaan, saakeli, mitään ei tapahdu ja kaikki pitäisi olla paikoillaan, nyt aikalisä käynnistykseen ja katsotaan vielä uudestaan asennukset ja hydrauliikkakaavio, missä vika, lopultakin selkis -> oli jostakin syystä asennettaessa menneet imu- ja painepuoli väärinpäin, ei muuta kuin putket irti ja oikeille paikoille ja uusi yritys, saatiin rimoituslaitos ajolle klo 17.00.
Tässähän sitä oli taas hässäkkää, luulin aamulla, että olisi alkanut kiire helpottaa, mutta loppukiri piti näköjään vielä ottaa. Katson vielä huomisaamulle kaikille hommat valmiiksi, joten saan pojille peruskuorman huomiselle, saattaa kuitenkin tulla vielä aamulla muutoksia ohjelmaan, mutta on parempi tämä, kuin huomenna ihmetellä mitä kukin tekee. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti