Juha oli tänään siis pois töistä, niin minä pääsin korjaamon pojille työnjakamiseen aamulla, Juha oli laittanut sähköpostiin, mitä kukin on tehnyt eilen ja mitkä niistä töistä jatkuivat tänään. Pojat istuvat korjaamon nurkassa, kuin löylyn lyömät, aamun uutisia kuunnellen radiosta, kun tulin töitä jakamaan. Tällaista tämä on ollut jo ennen minun tuloa tänne ja varmaan jatkuu tulevaisuudessakin näin. Onneksi ei ollut montaa kaveria päivävuorossa, joten minulla jäi aikaa omienkin töiden tekemiseen. Laitoin siis Altin kunnossapidon varaosavarastoon, siellä pitää ottaa tulleita varaosia ja tarvikkeita vastaan tietojärjestelmään, jotta saadaan laskut maksuun ja sitten Altti hoitaa tullaiden tavaroiden hyllytyksen ja varastoarkikkeleiden saldojen päivitykset. Saldot varastossa muuttuvat varastosta ottojen- ja saapumien kautta, kuitenkin tiedot on varastomiehen päivitettävä käsin järjestelmään. Aikaisemmin tätä työtä teki Reijo, mutta tietojärjestelmän muuttumisen myötä, hänellä ei tuntunut oikein motivaatio riittävän uuden opetteluun, niin päätimme kunnossapidon toimihenkilöiden yhteisellä päätöksellä, että varastomies vaihdetaan ja käytetään Reijon työpanos korjaamon hyväksi. Tänä aamuna Reijo aloitti sahansyöttökuljettimen ketjun varustelutyöhön, ketjusta pitää hitsata tapit kiinni molemmin puolin sivulevyä ja sitten ketjuun pitää hitsata kolat kiinni ja nuo kolat täytyi tietysti ennen hitsausta kunnostaa. Tässä oli päivämiehille työt tälle päivää.
Tulihan sieltä tuotannosta tällekin päivää vipinää kunnossapitoon, olivat onnistuneet ajamaan kuorimolta voimalaitokseen polttoainesiiloon menevän kuoriputken tukkoon. Tähän ei riittänyt omilla kapasiteettia, joten jouduin hommaamaan ulkopuolelta apua. Soitin Veetulle, joka lupasi laittaa heti poikia putken avaukseen. Tuo putki on noin 700 metriä pitkä halkaisijaltaan n. 300 mm oleva teräsputki, joka on n. 8 m korkeiden pilareiden päässä, joten tähän piti hommata henkilönostimet lisäksi. Tämä työ jatkui iltaan saakka ja soittelinkin illan päälle pari kertaa pojille työn etenemisestä, minun läsnäolo ei olisi tuonut tähän kuitenkaan työn joutumisen kannalta lisäarvoa, joten säästin tässä työnantajan rahaa.
Keksin päivällä siihen varastohallin vesienhallintaan ratkaisun, jossa varaston kynnyksen kohdalle kaivetaan kourulle ura ja valetaan tämä kouru betonista, jonka pohjalta lähtee poistoputki sadevesikaivoon ja kourun yläpintaan asennetaan raskaan kuormituksen kestävä teräsritilä. Tällä saadaan valumavedet oikeaan osoitteeseen, eikä kourun ylitystä huomaa trukin ohjaamon sitä ylitettäessä, trukin renkaiden mukana kantautuvaa vettä tämä ei poista, mutta parempaakaan ratkaisua en keksinyt ja kun ei parempaakaan ehdotusta tullut muualtakaan, niin tällä mennään. Tästä sitten tarjouspyyntö Skanskan Karille, joka on tehnyt täällä näitä asfaltointiin ja maanrakentamiseen liittyviä töitä ansiokkaasti.
Vielä kun tein ostotilauksen vuotavan sahatavaravarastohallin katosta järjestelmään ja ilmoitin siitä puhelimitse urakoitsijalle, niin tämä päivä on pulkassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti