torstai 21. maaliskuuta 2013

01.08.3002

Perjantai 01.08.2003
Tänään alkaa ja valmistuu suunnitelmani mukainen siltanosturin kopin kiinnityksen varmistaminen ja lukitus paikalleen, hankin tätä varten Veetulta pari kaveria, jotka tiesin aikaisemman yhteistyön perusteella motivoituneiksi työntekijöiksi. Työt käynnistyivät hyvin, eikä tässäkään tapauksessa ollut tuotannolla vaikeuksia järjestää tulitöille vartijaa ja työt saataisiin tehtyä nopeasti ja turvallisesti valmiiksi.
Konecranesin MNis tuli tänään paikanpäälle tarkastamaan ja tekemään esityksen, mitä siltanosturin kopin kanssa pitäisi hänen mielestä tehdä. Odotusarvona oli minulla, että tietysti hän modernisointien myyntimiehenä tarjoaa uuden kopin. täytyy sanoa kuitenkin, että MNis puntaroi asiallisesti korjauksen ja uuden kopin vaihtoehdot ja käytiin ne läpi. Tuotannon kannalta olisi hänen mukaan paras uusi koppi, jolloin asennusaika jäisi lyhyeksi, mikäli nykyisellä kiinteällä kopin asennolla pärjättäisiin niin pitkään, että uusi koppi tulee asennettavaksi. Olen samaa mieltä tässä asiassa MNis:n kanssa, vaikka uusi koppi tullee kalliimmaksi hankinnassa, mutta kokonaistaloudellisimman tuloksen saa uuden kopin lyhyemmällä tuotantokatkoksella, kuin vanhan kopin korjaamisella. Minä pyysin MNis:ltä uuden kopin tarjouksen sisältäen sen valmistuksen, asennuksen ja käyttöönoton aikataulun, mahdollisimman pikaisesti sähköpostiini.
Nyt kun sitten sattuu siltanosturissa, niin tulipahan tiedoksi kuukausihuollon jälkeen, että nosturin vaunun palkit ovat "pehmenneet" ja ne joustavat aikaisempaa enemmän, palkeissa ei ollut kuitenkaan ratkeamia tai muitakaan vaurioita. Kävin tämän läpi Konecranesin asentajien kanssa läpi ja vaihtoehtona olisi vaunun pyörien suurentaminen 300 mm:stä 400 mm:iin, tällöin voidaan joutua tekemään mutoksia vaunun päätykannattimiin tai hankkia uudet kannattinet. Seurataan tätä ja tämän muutoksen voisi sitten tehdä samassa yhteydessä, kun on kopin vaihtokin.
Oma porukka on kunnostellut osia korjaamolla jatkuen siitä, mihin eilen jäivät, kuivaamovaunut ja päätyvasteketju.
Tämä päivä on mennyt siltanosturin kanssa, onneksi päivittäinen toiminta on ollut muuuten vailla suuremnpia yllätyksiä, eikä minun ole tarvinnut olla siellä "mestaroimassa", vaan tuotannon vuoromestarit ovat hoitaneet taukojen aikaiset kunnossapitotoiveet vuorolaitosmiesten kanssa suoraan. Tästä kiitokset heille.
Sain välillä valmisteltua huomisaamun työt pojille, joten ei muuta kuin kotiin hakemaan uudet eväät syötyjen tilalle. On tämä sirkus...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti