maanantai 25. maaliskuuta 2013

14.08.2003

Torstai 14.08.2003
Työmaalla taas hyvissä ajoin ennen klo 07.00, jotta näkee, onko tullut eilisen illan aikana jotain viestejä, joiden perusteella olisi tehtävä äkkiliikkeitä. Ei ollut minua suoraan koskevia hälytyksiä, joten jatkoin omien hommien tekemistä.
 Rakennuskunnossapitoon oli tulossa tänään nosturihallin uusia seinälevyjä, joita teetin lasikuidusta, sillä 70- luvun alkupuolella tehtyä profiilia ei enää valmiina saa mistään, eikä toisenlaisen profiilin yhdistäminen vanhaan onnistu huomaamattomasti ja tuiskulumen tiiviisti. Levyjen lasikuituvalmistuksessa käytettiin alkuperäistä levyä muottina, jolloin profiili "istuu" hyvin paikoilleen. Näitä seinälevyjä menee säännöllisesti talvisaikaan rikki, vaikka seinärakenteen alimman kahden metrin korkeudelle ulottuu sokkelin betonielementti. Seinän alkuperäiset asbestilevyt eivät kestä minkäänlaista kolistelua lumitöiden yhteydessä, pitäisi ohjeistaa lumityöntekijöitä koneen ajamisessa, mutta en lähde sitä tekemään, eikä se ole minun tehtäväkään, kun eivät esimiehet näköjään halua ohjeistaa omaa porukkaansa, vaikka hyvin tietävät levyjen rikkoitumisen mekanismin. Halutaan pitää reilun miehen maine oman porukan silmissä, eikä tällaisiin asioihin haluta puuttua, sama on tukkilajittenun tukkitaskujen kanssa, kun konekuskit tasaavat koneen pihdissä olevan tukkinipun päät koneella törmäyttämällä tukkinipun pään tukkitaskun ulkoseinää vasten, eikä tarvitse olla ydinfyysikko, arvatakseen, kuinka puurakenteiselle seinälle käy. 
Aloittelin tekemään siltanosturin ohjaamokopin hankintasopimuksen laatimisen, käytän UPM:n lyhyttä hankintasopimuspohjaa, jossa on 14 sivua ja siihen liitteet päälle, jolloin muodostuu noin 29 sivua sopimusta ja liitteitä. Tarkoitus tehdä tämä lähes valmiiksi ja sitten Konecranesin kanssa palaveri sopimuksesta ja nimet papereihin. Olen laatinut nämä hankintasopimukset sahan osalta jo vuodesta 1994 saakka, joten saan tämän valmiiksi varmaankin tällä viikolla.
Investointiluontoisia töitä on vielä kesken ja niiden tarkastuksissa menee tänään aikaa, ensimmäisenä on tarkastuksessa Kainuun Voiman polttoainesiiloon johtavan putken tarkastus, katsoin että putki on kiinnitettu kunnolla ja laipat kiinni, erityisesti polttoainesiilon päällä syklonan luona on oltava tarkka, ettei mitään jää huomioimatta, kaikki olikin ok. Sitten tarkastuskierroksella kävin katsomassa sahatavarakvaraston kattoon tulossa olevien tuuletuksien asennusta, sielläkin kaverit ovat työssään ja alipainetuuletukset ovat hyvässä vaihdissa valmistua. Viimeisenä kävin katsomassa vielä sahalta tulevan pneumaattisen purukuljetinputken lisähaaroitustyötä ja sielläkin hommat etenee.
Masa ja Sunkki jatkavat hoitotasojen kiinnitysten tarkastamisia ja korjauksia, sekä rakennusten ulko-ovien huoltamista ja korjaamista, tähän en itse käytä enempää aikaa, luotto toimii.
Kävin katsomassa, kuinka etenee tukkilajittelulaitoksen tukin porrasannostimen kampiakselin vaihto, tämä ei ole minun päänsärky, mutta ajattelin käydä katsomassa tilannetta, sillä olen ollut aiemmin töissä Tähkä Oy:llä, joka tuon laitoksen on rakentanut ja katsoin olisiko tarvittu apuani, työt ovat käynnissä ja sovittiin Juhan kanssa, että hän vetää tämän työn kentällä ja minä pyydän tarjouksen Rautamiehiltä uudesta kampiakselista.
Vannesahan terämiehet ovat valitelleet, että vannesahan voimansiirron lattahihnat luistavat ja he ovat pyytäneet tuotantopäälliköltä selvitystä tähän. Näiden velikultien mielikuvitus on todella vilkasta, kun puhutaan vannesahan toiminnasta ja tuotantopäällikkö on täysin heidän vedätettävissä tässäkin asiassa. Minä sitten sain tästä selvittelyn aihetta, ei muuta kuin käytön suunnittelu hammashihnalle käyntiin. Minusta tämä on aivan turhaa, mutta tehtävä on, kun esimies käskee ja firma maksaa ajankäytöstä nimellistä korvausta.
Jottei höyry korvista nouse tämän vannesaha- episodin kanssa, niin kävin välillä jututtamassa poikia korjaamolla, jossa alkuviikon työt jatkuvat niiden osalta, jotka eivät ole tukkilajittelun porrasannostimella vikakeikalla.
Tässäpä sitä oli torstaille savottaa ja tapahtumaa, huomenna on perjantai ja odotan mielenkiinnolla, mitä "kivaa" tapahtuu viikon herkimpänä iltapäivänä, jotain menee varmaankin rikki, mutta mitä.     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti